התמכרות לפחמימותפחמימות הן אב מזון חיוני לגוף בדומה לחלבונים ושומנים. כולנו צורכים פחמימות, אך יש מאיתנו החשים תשוקה בלתי נשלטת לפחמימות ואוכלים אותן בכמויות גבוהות מהרגיל. אנשים אלו סובלים מהתמכרות לפחמימות.

המזונות הנכללים בקבוצת הפחמימות הם סוכר, דבש, ממתקים, תפוחי אדמה, תירס, חיטה, אורז, פירות, מאפים, פסטות, קוסקוס, קטניות ועוד. התמכרות לפחמימות נפוצה מאוד ומאופיינת לרוב בתשוקה לסוכרים הפשוטים יותר, כגון ממתקים ומאפים בשל טעמם המתוק והתפרקות הסוכר המהירה בגוף לאחר אכילתם.

מה רע בפחמימות?

כשלעצמן אין בהן כל רע, הבעיה היא כאשר צורכים אותן במינון גבוה מדי, כמו כל התמכרות. הפחמימות הן בעצם סוכרים, וצריכה גבוהה של סוכר מעלה את הסיכון לשלל מחלות כגון לחץ דם גבוה, סוכרת, טרשת עורקים ועוד. כמו כן בדרך כלל התמכרות לפחמימות מלווה בהשמנת יתר כתוצאה מאכילה בלתי מבוקרת וצריכה גבוהה של סוכר.

הגורמים להתמכרות

הפחמימות שאנו אוכלים הופכות בגוף לסוכר. כאשר אוכלים מאכלים עתירי סוכר כמו עוגות, ממתקים, קמח לבן ואורז לבן רמת הסוכר בדם עולה במהירות ואיתה גם מצב הרוח ותחושת האנרגיה, אך רמת הסוכר צונחת במהירות ומובילה לתחושת תשישות ועצבנות הגורמת לרצות שוב סוכר וחוזר חלילה.

לכן לאנשים המכורים לפחמימות מומלץ להעדיף פחמימות מורכבות כמו מוצרים מקמח מלא, הגורמים לסוכר להיספג בגוף באיטיות, כך שהוא מתפרק בהדרגה ולא בבת אחת ורמת הסוכר נשארת מאוזנת. כמו כן, התמכרות לפחמימות יכולה לנבוע מהפרשת יתר של אינסולין על ידי הלבלב הגורמת לרמות הסוכר בדם לרדת במהירות.

איך מזהים התמכרות לפחמימות

התמכרות לפחמימות מתבטאת בתשוקה גבוהה לפחמימות לאורך כל היום. המכורים יעדיפו בארוחה הכוללת סוגים שונים של מאכלים את הפחמימות והסוכרים על פני ירקות וחלבונים, ירגישו צורך לנשנש דברים מתוקים לעיתים קרובות, יאכלו דבר מה מתוק כדי לנחם או להרגיע את עצמם ויהיו בדרך כלל בעלי משקל עודף.

דרכי גמילה

בשונה מהתמכרויות אחרות כגון התמכרות לסיגריות או אלכוהול שבהם הגמילה מאופיינת בהימנעות מוחלטת מהחומר, כאשר מדובר בפחמימות לא ניתן להתנזר מהן לחלוטין בשל נחיצותן לגוף. מטרת הגמילה היא להוביל לשליטה על התשוקה לפחמימות ולאכילה מבוקרת ומאוזנת שלהן. הגמילה מההתמכרות כוללת מספר עקרונות והמלצות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן