התמכרות וגמילה מאופיאטיםאופיואידים הם חומרים שונים הנקשרים לרצפטורים במערכת העצבים הנקראים קולטני האופיואיד. ההשפעות העיקריות של רוב סוגי האופיואידים הן הפחתת היכולת להגיב לגירויים, שיכוך כאבים ודיכוי מערכת העצבים המרכזית. את האופיואידים נהוג לחלק למספר תת קבוצות להלן:

התמכרות לאופיאטים

כל האופיואידים ללא יוצא מן הכלל נקשרים לאותם הרצפטורים במערכת העצבים המרכזית וההיקפית כשההבדלים בין ההשפעות של החומרים השונים נובעים בעיקר מהמהירות שבה הם מגיעים לרצפטורים ולכמות הנדרשת כדי להשיג את האפקט הרצוי. האופן שבו צורכים את האופיואידים משפיע באופן משמעותי על הקצב שבו הם פועלים. כך לדוגמה כאשר מזריקים או מעשנים אופיואידים שונים, הם יכולים להגיע תוך דקות ספורות לרמת השיא שלהם במוח.

ההתמכרות לאופיאטים, בדגש על התמכרות להרואין, נחשבת לקשה וחמורה במיוחד כשלמעשה מדובר בהתמכרות המעמידה את חיי המכור בסיכון. בין היתר השפעות האופיאטים כוללות דיכוי מערכת הנשימה, ירידה בלחץ הדם וכמובן שתוך זמן קצר מאוד מפתח המכור סבילות לחומר.

לעתים על מנת להשיג את אותו האפקט כתוצאה מהשימוש בסם, חודש אחד בלבד לאחר המנה הראשונה, יהיה צורך לעשות שימוש במינון גבוה פי 10 מהמינון הראשוני. הסבילות המתפתחת לאורך הזמן מעמידה את המכור בסיכון מוגבר למות כתוצאה מנטילת מנת יתר.

שיטות הגמילה מאופיאטים

נכון לכתיבת שורות אלה ישנן שלוש שיטות עיקריות המשמשות לגמילה מאופיאטים: התנזרות מוחלטת, שימוש בחומרים שונים הנוגדים את אפקט האופיאטים ושימוש באופיאטים הנחשבים כבטוחים לשימוש.

ההחלטה על השיטה המתאימה ביותר צריכה להתבצע בשיתוף פעולה מלא עם המכור המעוניין להיגמל ולהתבסס על מספר פרמטרים. בין היתר יש להתייחס למשך השימוש בסם, למידת היכולת של הנגמל להיענות לטכניקות הטיפול השונות בעתיד, לרמת התלות בסם ועוד.

להלן פירוט תמציתי אודות שלושת הטכניקות:

דילוג לתוכן